søndag 2. september 2012

Tidligere i sommer testet jeg ut......

..... en ny cupcakeoppskrift. Jeg valgte å prøve ut daimcupcake. De ble veldig gode, nesten som snop.


Oppskriften er hentet fra boken "Cupcakes" av Ingrid Hancock Bjerknes.


Ved bruk av en annen oppskrift fra samme bok har jeg opplevd at antall ferdige cupcakes ikke stemmer overens med antall cupcakes i oppskriften. Jeg laga derfor kun halv røre denne gang. I følge oppskriften skule jeg da få seks stykker, men jeg fikk åtte - perfekt til et selskap bestående av fire stykk.



Jeg tillater meg selv til å dele oppskriften med dere:

Røre:
3 egg
2 1/2 dl sukker
1 ts vaniljesukker
100 g margarin (romtemperert)
1 dl melk
1 ss kakaopulver
3 1/2 dl hvetemel (siktet)
2 ts bakepulver
1 liten klype salt
150 - 200 g daim (skåret i små biter eller daimkuler)

Frosting:
100g margarin
350 g melis
knapt 1/2 dl melk
 3 ss daimsaus fra Freia
1 ss kakao 100 g daimbiter / daimkuler

Slik gjør du:
*Forvarm ovnen til 175 grader.
*Sett 12 cupcakesformer i et muffinsbrett.
*Visp egg og sukker til eggedosis.
*Ha i vekselsvis margarin, melk og det tørre.
*Vend onn daimbiter.
*Fyll cupcakesformene ca. 3/4 fulle.
*Strø daimbiter på toppen.
*Stek kakene midt i ovnen i 16 - 20 minutter.
*Ta dem ut av ovnen og avkjøl dem i muffinsbrett i ca 5 minutt. Sett cupcakene på en rist og la dem bli helt avkjølt.


*Rør margarin og halvparten av melisen hvitt.
*Tilsett melk, resten av av melisen, kakaopulver og daimsaus. Visp godt. Vend inn daimbiter.
 
*Ha frostingen i en sprøytepose. Bruk tip nr. 1A.
*Begynn ytterst, arbeid deg innover med sirkelbevegelser og avslutt med en topp på cupcaken.
*Dryss daimbiter over.
*Dryss fargestrøssel på toppen.
 
Om oppskriften frister til utprøving: Lykke til!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar